Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

"Sytuacje trudne" w relacjach z rodzicami – jak sobie radzić w wymagających momentach i efektywnie współpracować

Kamila Olga Stępień-Rejszel
Komunikacja z rodzicami ODC. 1/4

Materiał wspierający nauczycieli przedszkoli w sytuacjach kryzysowych w kontakcie z rodzicami

 Przedszkole to miejsce niezliczonych sytuacji wychowawczych, niemniej to właśnie te „trudne” są najczęściej przyczyną obaw, rozterek, a niekiedy mogą prowadzić nawet do poczucia powątpiewania w swoje umiejętności i kompetencje pedagogiczne. Co robić, aby wyjść z każdej sytuacji obronną ręką? 

Jak zareagować na takie zachowanie? Co powiedzieć rodzicom? Czego nie mówić rodzicom? I co teraz? Chyba nie dam rady? To tylko przykładowe zwroty, po których możemy poznać, że mamy do czynienia z trudną sytuacją wychowawczą. Czy można przewidzieć „sytuacje trudne”? Z pewnością nie wszystkie, ale zdecydowanie można poszerzyć swoją wiedzę o kilka wskazówek, jak z nimi skutecznie postępować!

Wskazówka 1.

Odpowiednie podejście do "sytuacji trudnych"
Pamiętaj, że „trudne sytuacje wychowawcze” były, są i będą występować zawsze w pracy pedagogicznej. Powodów tego stanu rzeczy można upatrywać w bardzo wielu kwestiach, np. dynamice rozwoju dzieci, podstawach funkcjonowania społecznego, dominujących normach czy wartościach, psychologii relacji międzyludzkich, tempie życia itd. Trudne sytuacje wychowawcze nie stanowią więc o posiadanych kompetencjach czy też ich braku, lecz są jednymi z możliwych „przedszkolnych scenariuszy”. Podejście pedagoga do „trudnych sytuacji” ma dość duże znaczenie. Akceptacja faktu, że mogą one wystąpić, sprawia, że można się do nich skutecznie przygotować. Myślenie zgodne ze schematem „trudne sytuacje występują jedynie u mało doświadczonych lub niekompetentnych nauczycieli” sprawia, że nie tylko się do nich w pełni nie przygotujemy, lecz także ich ewentualne wystąpienie stanie się źródłem frustracji i poczucia niepewności w stosunku do swoich umiejętności. Co więcej, to właśnie rozwiązywanie sytuacji, które najczęściej są definiowane jako z początku „trudne”, daje najwięcej satysfakcji i spełnienia w zawodzie.

Wskazówka 2.

Planuj–działaj–weryfikuj–ucz się
Każda sytuacja trudn...

Pozostałe 80% treści dostępne jest tylko dla subskrybentów.

Subskrybuj

Pozostałe odcinki

Podobne materiały