ODKRYWAMY ŚWIAT PRZYRODY
Projekt „Ziemia – gleba”
Podczas codziennego pobytu dzieci w ogrodzie lub na spacerze zwracamy uwagę na piękno przyrody, mniej natomiast przyglądamy się ziemi, po której stąpamy. Ziemi, a dokładniej glebie. Wszystkie drzewa, krzewy, kwiaty, zioła, warzywa itp. swoje korzenie mają umiejscowione właśnie w niej. Z pewnością wielokrotnie dzieci sadziły do gruntu cebulę, owies, rzodkiewkę lub cebulki kwiatowe. Zapraszam do odkrywania tajemnic gleby. W naszych działaniach będziemy oglądać różne rodzaje gleby, dotykać ich, ugniatać, przesypywać, mieszać. Podczas naszych badań przekonamy się m.in. czy ziemia pachnie. Przydadzą się lupy i mikroskopy! Będzie aktywnie i ciekawie, a wszystko z domieszką ziemi, piasku i gliny.
Etap I – rozpoczęcie projektu
- Wybór tematu – „Ziemia – gleba”.
Wszystko zaczęło się od zabawy w ogrodzie przedszkolnym, w którym dzieci zauważyły po deszczu dżdżownice, które były nieopodal naszego zielnika. Z kolei w innej części ogrodu dżdżownic nie było, a ziemia także wyglądała inaczej. Po powrocie do przedszkola przekazaliśmy nasze spostrzeżenia panu Piotrowi, który wykonuje wszystkie prace pielęgnacyjne w ogrodzie. Dowiedzieliśmy się, że w miejscu, w którym znajduje się zielnik, jest ziemia ogrodnicza, a w odleglejszej części ogrodu występuje gleba gliniasta. To zaciekawiło dzieci i stało się przyczynkiem do podjęcia rozmów o nowym projekcie badawczym.
O przystąpieniu do projektu informujemy rodziców i zapraszamy ich jednocześnie do aktywnego współdziałania z dziećmi.
- Rozbudzenie ciekawości dzieci.
Dzieci zaciekawił fakt, że ziemia może być tak różna. W naszej przedszkolnej i grupowej bibliotece poszukaliśmy książek o ziemi, w których było wiele ilustracji i informacji o glebie. Wszyscy zaangażowali się w poszukiwanie materiałów.
Co kryje w sobie ziemia? Odkryjemy to podczas realizacji projektu pod nazwą „Tajemnice ziemi”.
- Wędrówka tematyczna.
Zachęcanie do dokonywania obserwacji i dzielenia się spostrzeżeniami:
- W przedszkolnym ogrodzie ta ziemia, gdzie rosną zioła, jest miękka.
- Ja wiem, że w ziemi są też kamyczki i patyczki.
- W ziemi są listki i patyczki, bo one spadły na ziemię jesienią.
- Ta ziemia w ogrodzie pod płotem jest bardzo twarda. Jak chcieliśmy z panią wykopać kawałek, to tylko trochę łopatki mogliśmy wsadzić. I ta ziemia miała jaśniejszy kolor.
- W sklepie ogrodniczym można kupić specjalną ziemią do kwiatów.
- Tata mi mówił, że jest też inna ziemia do naszych iglaków w ogrodzie.
- A ja słyszałam, że ziemia piaskowa to nie jest dobra dla roślin, bo jest za słaba.
- Mój dziadek mówił, że najlepsza jest czarna ziemia.
Zapraszamy dzieci do wykonania pracy plastycznej pt. „Ziemia”. Dzieci podczas wykonywania prac korzystały z kredek, farb oraz plasteliny.
Zdj. 1. Naturalna żyzna gleba
- Tworzenie siatki wiedzy: „Co już wiemy?”.
Zapisujemy na powstającej siatce wszystkie zdobyte dotąd informacje przekazywane przez dzieci. Sposób prezentacji zdobytych wiadomości jest dowolny i dziecko samo decyduje, w jakiej formie chce nam przedstawić swoją wiedzę: wiersza, piosenki, tańca, pracy plastycznej. Dzieci przynoszą zdjęcia wykonane przez członków rodziny w ogrodzie lub na działce oraz podczas spacerów. Przykładowe wypowiedzi dzieci:
- Ziemia może być miękka lub twarda.
- Ziemia może mieć też różne kolory.
- W ziemi mogą żyć różne zwierzęta.
- Żeby coś wyrosło z ziemi, trzeba ją podlewać.
- Nie w każdej ziemi wyrosną rośliny.
- W ziemi mogą być patyczki, kamyczki i liście.
- W ziemi żyją dżdżownice, które ją spulchniają.
- Są różne rodzaje ziemi dla różnych roślin.
Do siatki wiedzy zostają dołączone wykonane prace plastyczne.
- Tworzenie siatki pytań: „Czego chcemy się dowiedzieć?”.
Przystępujemy do kolejnego etapu działań, określamy sobie kierunek poszukiwań odpowiedzi na postawione pytania i wyznaczamy cele naszych badań.
Przykładowe pytania zadawane przez dzieci:...